23
jun
2015

DoubleCheck går in i en utbildningssatsning för säljare till offentlig marknad i samarbete med Påhlmans Handelsinstitut

Som ett led i satsningen att skapa bättre offentliga affärer efterfrågas också bättre kunskap på leverantörssidan när det gäller hur man gör affärer på den offentliga marknaden. Det räcker inte med att ställa krav på köparsidan med dess beställare och alla upphandlare. Lika viktigt är det att få säljarsidan, leverantörerna, att förstå den offentliga affärens strategiska betydelse. Att det finns betydligt fler sätt att skapa affärer på den offentliga marknaden än att prenumerera på upphandlingsannonser.
DoubleCheck har i sin modell över den offentliga marknaden beskrivet hur den fungerar och hur man kan påverka sina offentliga affärer. Genom att nu tillsammans med en av de mer anrika utbildningsanordnarna, Påhlmans Handelsinstitut, gå in i ett samarbete för att skapa den första yrkesutbildningen för säljare och marknadsförare till den offentliga marknaden tar man eget ansvar för att påverka effekten av alla de offentliga inköp som görs.

− I ambitionen att skapa en bättre fungerande offentlig marknad och uppnå en effektivitet värd minst #80miljarder kronor är det självklart att vi även satsar på säljarsidan också, säger Fredrik Tamm, grundare av DoubleCheck.

Oavsett om yrkeshögskolemyndigheten antar den gemensamma ansökan erbjuder vi tillsammans ett kunskapslyft. Behovet av den här typen av utbildning har i förundersökningarna konstaterats vara både stort och långvarigt. Beslut om tilldelning sker först i februari 2016. Till dess finns det möjlighet för dem som vill öka sin kompetens om den offentliga affären tidigare än så att kontakta Doublecheck för olika former av uppdragsutbildningar.

 

För mer information, kontakta:
Fredrik Tamm, sakkunnig inom offentlig verksamhet och grundare av DoubleCheck
Tfn + 46 (0) 70-712 43 57, mail: fredrik.tamm@doublecheck.se

Birgitta Löfdahl, marknadskommunikatör, DoubleCheck
Tfn + 46 (0) 768-68 58 33, birgitta.lofdahl@doublecheck.se